Potvrzení

Potvrzení

Potvrzení

Potvrzení

Registrovat se
Přihlásit se

[*] Novodobá CZ/SK komunita ?

[Ds] Deadsquad Gaming Community
WhiteEight WhiteEight 27.11.2018
Uběhlo již několik let, kdy vzniklo naše největší štěstí v životě (psáno v nadsázce), které nás potkalo. Samozřejmě mluvím o SA:MP, jehož aura nás všude obklopuje, a rovněž s námi kráčí po naší stezce života.

Teď si kladu otázku. Čím bych vlastně mohl začit? Nejspíše od prostého začátku, i když asi nejsem ten, kdo je schopen udělat kompletní osu minulosti, tak jak šla za sebou. Přeci jen jsou na SA:MP i tací, kteří jsou daleko zkušenější a prožili toho s toutou hrou daleko více. Nicméně, první beta verze San Andreas Multiplayer (SA:MP) byla vyvinuta během května roku 2006. SA:MP tak trochu šlo ruku v ruce s Vice City Multiplayer (VC:MP), které bylo vytvořeno snad někdy ještě v roce 2005. Co jsi nám chtěl říci vůbec? V tomto případě jsem měl na mysli, že SA:MP bude příští rok slavit své 13. narozeniny, což může být i více, než je věk některých novodobých hráčů (nemyslím to ale vůbec špatně a každý byl jednou mladý)

Hlavním tématem této novinky by ovšem mělo být to, jak se SA:MP komunita (herní a klanová) a scéna hlavně tedy zde u nás v CZ/SK (rád píšu ve Střední Evropě, no ale k tomu se dostanu později) změnila a postupovala dobou.

O počátcích v roce 2006 toho moc nevím, jelikož jsem vlastně ani nehrál v té době, z mých vzpomínek si pamatuji, že několikrát jsem přišel ke kamarádovi domů a viděl jsem u něj běžet hru San Andreas, kde jako primární skin hraje Woozie a na mapě je vidět nespočet misí (označení hráči na radaru). Nějak jsem to nechápal a nevěděl jsem, že se jedná o MP modifikaci. Já prvně spustil SA:MP až o rok později. No... tento článek není o mně, ale o naší nesmrtelné scéně.

2006 byl takový rok, kdy všechno vznikalo. Byly vytvořeny první herní módy pro servery, zakládaly se první klany u nás a hrály se první ClanWary mezi klany. Ovšem typ ClanWarů nebyl ten jaký známe dnes, kdy běháme po letišti nebo jiné mápě se sawnama a střílime se navzájem přes celé letiště a enormně nás to baví (mimochodem těmto zbraním se u nás začalo říkat Run Weapons - což je odvozeno od slova "běhat"). Hrálo se spíše typu "Last man standing" - dejme tomu 5 kol, každé kolo jiná mapa a zbraně, vše záleželo na domluvě mezi klany. ClanWar vyhrál tentýž klan, jak z názvu vyplývá, jehož člen zůstal poslední naživu. Teď si úplně nejsem jist, ale tuším, že někdy mezi lety 2006-2007 byl vytvořen i herní mód Maikero Town, celkem populární a dobře hratelný mód.

Rok 2007 a 2008 velmi navazoval na předchozí rok 2006. Scéna a komunita se u nás neustále vyvíjela a rozrůstala a počet hráčů stoupal. Podobně, jako v předešlém, tak i v tomto roce bylo založeno nespočet herních klanů, z nichž některé "to dotáhly" velmi daleko, bylo vytvořeno enormní množství herních módu, mezi kterými byl legendární VG / Vojna Gangov a KnD / Kill 'n' Die. Oba módy poté běžely pod záštitou NTP, které si tímto budovalo velkou prestiž a vliv v naší komunitě. Někdy potom mezi lety 2007-2008 byl vytvořen další velmi úspěšný mód který si začal budovat svůj vlastní vliv, a to Reálná Země. V roce 2008 pak bylo poprvé spuštěno WTLS / Welcome to Los Santos, které se od té doby změnilo snad k nepoznání. V dnešní době se jedná snad o nejnavštěvovanější CZ/SK server, a za tu dobu si získalo patřičný vliv. Dále tu u nás působily i takové, řekněme "bokové" servery, kde hrálo také velmi mnoho hráčů, ale nezasáhlo až tak globálním způsobem do celkového dění, avšak stojí za zmínku. Jeden z mých vyloženě oblíbených herních módů byl Záhady S.A., což byl na svoji dobu velmi navštěvovaný server, nebo dále PFR / Prison Fox Break od NTP, dále pak public a RP servery od BkM, t_Mc, TSHC klanů apod.

Česko-slovenská klanová scéna pak mezi lety 2007-2008 rovněž navázala styky s německou a maďarskou scénou a začaly první VÁLKY mezi zahraničními klany. Nyní se vlastně dostávám k tomu, proč rád píšu "ve Střední Evropě". Spousta hráčů, a to hlavně těch novodobých si to dnes ani neuvědomuje, ale německé klany a jejich způsob hraní ClanWarů naší CZ/SK scénu ovlinil natolik, že se prakticky od základu přebudoval systém hraní zápasů. Začaly se totiž (nyní už v daleko větším množství) používat Sawn-off jako primární zbraně, Tec9 nebo UZI jako sekundární, které se dnes už nepoužívají. Z Německa se k nám později také dostala mapa "Airport SF", která tu vydržela a stále drží dodnes. Předtím se v CZ/SK v hojné míře využívala mapa "Baseball LV". V Maďarsku pak byla v hojné míře využívaná mapa "LS Docks", s největší pravděpodobností také převzato z Německa. Zde už poté nastává velký zlom.

Dnes už se jen velmi těžko představuje, že v jednu dobu pouze v naší CZ/SK komunitě působilo 10+ velkoklanů a dalších 15+ průměrných klanů. To samé v německé scéně dalších 10+ velkoklanů a 15+ průměrných klanů. V té maďarské pak 5+ úspěšných klanů.

Co to tedy znamenalo? Existovala mimořádná konkurenceschopnost mezi klany, hrálo se tolik vyrovnaných ClanWarů, ale hlavně a to především existovala skvělá a kvalitní komunita hráčů přímo uvnitř klanu. Já si moc nedokážu představit, jak BkM natáčí hate videa na TSHC, nebo BoSA natočí flame a fake videa na OGS. HoMieS začne přede všemi veřejně a "nahlas" pomlouvat a urážet eStar atd. - narážím tím na dnešní dobu + na konci článku je perfektní příklad bMe (TEXT není úplný)

Co to tedy znamenalo #2? Pořádalo se veliké množství různých turnajů a soutěží mezi klany a teamy, a troufám si říct, že pro klanovou komunitu v CZ/SK (potažmo i pro celou Střední Evropu) to byl zlatý a nejlepší věk. Dokonce se dokázaly uspořádat mezinárodní zápasy v běhání se sawny, což určitě stojí za zmínku, jelikož takové zápasy jsou nebo aspoň byly velice běžné v A/D (s walk zbraněmi), nikoliv však s run zbraněmi:

* Česko vs Slovensko (2010)
* Německo vs Česko (2010)
* Slovensko vs Německo (2010)
* Česko vs Rusko (2013) - daleko za zlatým věkem, ale přece jen ještě ta hra v tomto roce za něco stála

Samozřejmě i v této době se vyskytly různé hádky, nešváry, spory ať už se jednalo o hate, blame/flame, fake, obvinění z nečisté hry/cheatů apod. - na to se snad dá odpovědět pouze tím, že nikdy nic nebylo a nebude dokonalé, prostě se to tak v určitých případech stávalo, i když každopádně v menší míře, jak to můžeme vidět dnes a nedocházelo k tomu až "tak často".

Zlatý věk se teda takto táhl dále a navazoval na další generaci hráčů, než konkrétně pro MĚ definitivně zhasl, teď už né zlatý věk, ale poslední nádech - na počátku roku 2014. Ano, s příchodem synchronizaci střelby do hráče.

Co se týče naší komunity, tak zde bohužel proběhla spíše degenerace než evoluce (nevím, jaký na to má vliv dnešní digitální doba, ale tak to je). Jestliže si vezmete, že dříve byly klany velmi profesionální (už od základu.. originální a stylový název, logo, web, design, působení atp.) a nejednalo se o jeden klan, ale teoreticky o celou sekci, která je vypsaná na Clanlistu - "Legendární klany". Dnes naší scénu a komunitu ničí cheaty, které jsou již daleko propracovanější a ve větším množství, než dříve... bohužel, ale především pak sami novodobí hráči, kteří jsou ve věku 17-18+ let srovnatelní s hráči, co měli 14-15 let ve 2008-2010 cca. Tehdy byli 14 letí hráči aspoň lehce o něčem jiném, než dnes. Mým úmyslem zde není psát o těch "dospělájckech" kecech, nebo o tom, že my jsme tu jediní dospělí, rozumní apod. ale o pointu a globální pohled na danou věc. Velkou změnu vidim i v určitém "respektu". Pamatuji si, jak "za nás" se nejvíce chválilo hlavně BkM a i spousta hráčů měla jakýsi ten RESPEKT a chování. Nebylo divu, i přesto, že se BkM chovalo arogantně a pořádně namyšleně, tak stále se jednalo o velký klan, a hlavně vzorový klan, který scénou pořádně zahýbal a nechal položit pár stavebních kaménů, které potom dokončily klany jako OGS, BoSA, NTP a HoMieS. Vždycky byly nějaké výjímkou a jsou určitě i teď.

Příchod skinshotu (synchronizace střelby do hráče) jen urychlil asi už i tak nevyhnutelný pád a degeneraci naší komunity. Jen tak pro informaci. Skinshot byl určen ke hraní především na public a RP serverech pro 4fun hráče. Zahraniční klany, které hrají s walk zbraněmi (A/D) hrají pochopitelně na lagshotu (synchronizace střelby před hráče, musí se počítat s odezvou), jelikož se jedná o daleko větší profesionalitu a efektivnost v této hře.

Jak dopadl příchod skinshotu u nás? Najednou, pomalu ze dne na den začaly všechny klany hrát ClanWary na skinshotu, a hned je asi jasné, na čem CZ/SK scéna stála... všechny CZ/SK SA:MP klany v té době stály a byly zakládany pouze na bázi public a RP serverech, což samo o sobě značí o kvalitě daného klanu / teamu apod. Co se pak týče nečisté hry a cheatování, tak ty se vyvíjejí nadále ve větším množství, bez ohledu na to, zda je nastaven skinshot nebo lagshot. Akorát bych viděl rozdíl v tom, že na lagshotu byly (nevím, jak už teď) určité cheaty neefektivní, a JÁ sám jsem duelil a hrál proti hráčům, co proti mně používaly cheaty a i tak jsem je dokázal porážet, často i bez problému. V čem je ale ta zásadní změna, tak za lagshotu byla aspoň vě dřívější době ta chuť - učit se, natrénovat nový běh, taktiku, herní styl apod., jelikož ne každý ihned co přišel na tréning server tak uměl "držet sawny". Celý ten proces toho byl moc pěkný a v tomto "umění" se jednalo aspoň o nějakou profesionalizaci. Skinshot je v tomto případě absolutně, úplně o ničem, žádná pointa.


Co bych tu chtěl dále zmínit. (v další fází není TEXT úplný)

bMe / Blood Money Entertainment

Všichni asi víme, co je tento klan zač. Když o tom, tak přemýšlím, tak jsem za svoji dlouhou herní historii zaznamenal jen velmi málo klanů (jestli vůbec nějaké), který se nebránil distribuci cheatu a jejich používání, a tím vším vlastně i globálně ovlivňovat i tak již tuto "raněnou" scénu. Neomlouvá je ani to, že si schválně natočí video s cheaty a dokazují jak je AC na WTLS serveru nekvalitní, neschopný a radují se... jsou štěstím bez sebe, že dokáží oklamat script v módu a ponižovat niCe, který neustále tvrdí a vyhlašuje, jak je AC na WTLS bez chyby apod. Ačkoliv je AC na WTLS velmi dobře nascriptovaný, tak stále je to script v módu a ten nikdy nebude dokonalý. Když bych to napsal trochu obecně, tak AntiCheat je jak Anti-virus, který stejně jako AC bude za virusem o krok pozadu.

Dobře. V tomto případě jsou unikátní, ovšem nevím jestli je to zrovna obdivuhodné, jelikož se mi líbila jedna věta, kterou Pesna jednou pronesl: "Byla doba, kdy se čistě hrající smáli cheaterům, dnes je to naopak". Kdo hrál ve starší době, tak si snad ještě dokáže vybavit, jak to bylo kdysi. Samotné vedení klanů se těchto problémových hráčů vždy atomaticky zbavovalo.

Nutno i podoknout, že sám zakladatel tohoto klanu OneBlood řekl, že nechce mít žádnou asociaci a ani nic společného s tímto klanem.


Na závěr

Pokud jste došli až sem, tak Vám děkuji. Poučte se z toho jak chcete, vemte si příklad nebo spíš nepříklad a klidně zanechte komentář.

(Zdroj: Ds website) - některé úryvky textu byly vyjmuty, oficiální text je k dispozici na https://www.deadsquad.cz
31
431

Komentáře (19)

BoyWonder
BoyWonder Level 78 15.2.2019 12:42
Pekne napísané, palec hore.
Nongpradu
Nongpradu Ilustrátor Level 75 2.12.2018 14:55
Zaujala mě až ta část pod nápisem ,,Na závěr,, jinak zbytečné tlachání o ničem.
Srisly
Srisly Level 8 2.12.2018 08:56
Nicee
WhiteEight
WhiteEight Legendární hráč Level 81 1.12.2018 15:01
ubozaci no, vytvari si fake uzivatelske ucty na YouTube a komentuji to timto stylem...
GAHGSDOAFJNG
GAHGSDOAFJNG Level 21 1.12.2018 08:30
nicE!
defentera
defentera Level 10 30.11.2018 23:24
Nicee
GameOverZ
GameOverZ Lupič Level 45 29.11.2018 22:14
Nicee
MiikeSh
MiikeSh Legendární hráč Level 69 29.11.2018 14:54
A tak to funguje i dnes.. Jestli to funguje jinak, tak daný klan není klan, ale další odnož bMe...Ano přesně tak, jak píše Ghostly. Radši budou tutlat to, že nemají žádného cheatera v klanu, nebo ho i dokonce krýt jak je zvykem. Budou si nechat na hlavu házet ''odpadky'', než aby dotyčného vyhodily z klanu.
Ghostly
Ghostly Legendární hráč Level 128 29.11.2018 12:43
Samotné vedení klanů se těchto problémových hráčů vždy atomaticky zbavovalo.A tak to funguje i dnes.. Jestli to funguje jinak, tak daný klan není klan, ale další odnož bMe...
WhiteEight
WhiteEight Legendární hráč Level 81 29.11.2018 00:25
Jen chci zminit, ze text je trochu vystrizeny, jelikoz obsahoval prvky, ktere jsme museli resit my jako klan generalne, nicmene, kdo by mel zajem si precist cely tento text, tak vse je k dispozici na nasem webu. Nicmene je nutne se zaregistrovat a nasledne prihlasit.

Ty se musíš v životě hodně nudit :D :D :DPresne tak, nudim se a proto pisu takove texty. Ty na druhou stranu taky nemas nic na praci, kdyz mi to tu musis komentovat timto stylem.
Ukázat komentáře 11-19 z 19

Nedávní přispěvatelé

Poslední příspěvek Orientační manifest o SA-MP